Przejdź do treści

Jak zostać twórcą UGC?

Twórca UGC - Jak zostać? Kim jest?

Wiele osób zastanawia kim jest twórca UGC (User Generated Content) – jest to osoba, która nagrywa filmy wideo na zlecenie firm, czyli faktycznie udostępnia swój wizerunek na potrzeby konkretnych projektów.

Twórca UGC nie musi nawet posiadać social media czy dużej liczby obserwującej. To dlatego, że owocem pracy twórcy jest film wideo (MP4, MOV) zrobiony na zlecenie i według wytycznych firmy, która zleca film.

Z tego artykułu dowiesz się nie tylko jak zostać twórcą UGC ale także poznasz rodzaje materiałów, trendy oraz najcześciej zadawane pytania (FAQ). Zapraszamy do lektury 👍🏻

Trendy i znaczenie UGC dla firm i twórców

W erze cyfrowej, zwykli użytkownicy odgrywają coraz większą rolę jako producenci treści, co ilustruje trend User Generated Content (UGC). Według raportu Gartnera 84% millenialsów twierdzi, że UGC wpływa na ich decyzje zakupowe.

Dla firm oznacza to możliwość dotarcia do potencjalnie większego rynku milenijnego (pokolenia ludzi urodzonych zazwyczaj między latami 1981 a 1996) ponieważ ponad 90% konsumentów ufa rekomendacjom od innych konsumentów.

Natomiast dla twórców UGC oznacza to możliwość tworzenia autentycznych treści dla firm i zarabiania na swoim wizerunku we współpracy z firmami – w zamian za barter, wynagrodzenie lub dłuższą współpracę z daną marką.

Przykłady UGC – Rodzaje materiałów

Twórców UGC nie ograniczają sztywne rodzaje materiałów, wszystko zależy od ustaleń między firmą a twórcą. Jeden klient będzie oczekiwał większej kreatywności własnej, a drugi dostarczy gotowy scenariusz jak krok po kroku ma wyglądać wideo – obydwa podejścia są prawidłowe.

Poniżej znajdują się najpopularniejsze rodzaje materiałów:

  • Unboxing czyli rozpakowywanie produktów – W filmach unboxingowych, twórca UGC prezentuje proces rozpakowywania i prezentacji nowych produktów. Podczas filmu, twórca może opisywać swoje pierwsze wrażenia, analizować jakość produktu, prezentować funkcje i korzyści oraz oceniać jego wartość. Filmy unboxingowe są popularne wśród widzów, którzy ciekawią się nowymi produktami i chcą zobaczyć je w akcji przed zakupem.
  • Recenzje i testy produktów – Firma wysyła produkt do twórcy, który testuje produkt i wyraża swoją opinie, doświadczenia i wnioski. Może też następować porównanie z innymi podobnymi produktami np. zestawienie dwóch takie samych. W tego rodzaju filmach twórca często zachęca ostatecznie do zakupu produktu, wydając swój werdykt oraz ostateczną rekomendację.
  • Poradniki, tutoriale i instrukcje – Twórca dzieli się wiedzą i umiejętnościami na różnorodne tematy, takie jak gotowanie, makijaż, naprawa sprzętu, czy nauka języków obcych, często z wykorzystaniem produktu powierzonego przez firmę.

Ostatecznie rodzaj materiału zależy od ustaleń indywidualnych. Rodzaj materiału oraz oczekiwania powinny być zawsze jasno ustalone przed podjęciem zlecenia przez twórce.

Korzyści z zostania twórcą UGC

W dzisiejszym dynamicznym świecie cyfrowym, tworzenie treści stało się dostępne dla każdego z dostępem do internetu. Coraz więcej osób decyduje się stać się twórcami treści generowanych przez użytkowników (UGC) ze względu na duże korzyści (zalety) oraz niskie wymagania aby wejść w branżę.

Jako twórca UGC możesz liczyć na wiele korzyści m.in:

  • Darmowe towary, paczki i produkty promocyjne – Firma, która zleca Ci kampanię UGC daje Ci produkt, który będziesz prezentować na swoim wideo. W większości produkt po nagraniu wideo zachowujesz dla siebie, niezależnie od tego jaki rezultat przyniosła kampania.
  • Zarabiasz pieniądze za każde wideo – Jako początkujący twórca często zaczynasz od mniejszego wynagrodzenia, barteru lub innej formy współpracy, natomiast docelowo możesz liczyć na kwotę od 200 zł do nawet 3000 zł za 1 filmik wideo. Ile więc mogę zarobić jako twórca UGC? Nie ma limitu, wszystko zależ pod ustaleń i korzyści, które przynosi dane wideo marce.
  • Organizacje czasu po swojemu – Gdy otrzymasz zlecenie od klienta, wykonujesz je w terminie do określonym w umówię ale nie masz określonych godzin pracy to znaczy, że możesz dowolnie zorganizować swój dzień i znaleść czas aby rozwijać swoje pasję.
  • Wyrażenie siebie – W każdym zleceniu od swojego klienta masz możliwość wyrażenia siebie i swojej kreatywności poprzez tworzenie treści na różnorodne tematy, które uważasz ważne i interesujące w danym projekcie.
  • Stałe współprace – Gdy firmie z którą współpracujesz spodoba się wideo, które przygotowałeś/aś jest szansa że zaproponuje Ci stałą współpracę lub wiele zleceń możesz wtedy liczyć m.in na prowizję od sprzedaży, indywidualny kupon lub większe wynagrodzenie za filmiki, które realizujesz.

Na to ile zarobisz oraz jakie projekty otrzymasz składa się wiele czynników, jest to m.in doświadczenie, portfolio czy umiejętności współpracy z daną marką czy firmą. Jeśli jesteś osobą zdeterminowaną i masz dużo czasu to warto spróbować swoich sił w tym fachu.

Jak zostać twórcą UGC?

Twoim zadaniem jest tworzenie materiałów wideo, głównie promocyjnych według wytycznych firmy/zlecającego. Celem jest oczywiście jakość i zadowolenie klienta.

Aby zostać twórcą UGC potrzebujesz:

  • Dużo czasu i motywacji – Nagranie dobrego wideo dla klienta wymaga poświęcenia czasu na dobre zrozumienie marki klienta, trendów oraz zainspirowanie się przed przystąpieniem do pracy. Jeśli więc myślisz o tym na poważnie, musisz przeznaczyć przynajmniej kilkanaście godzin w tygodniu.
  • Telefonu/kamery lub aparatu – Potrzebujesz takiego sprzętu, aby nagrywać wideo w wysokiej rozdzielczości i dobrej jakości. Dobrze jeśli masz dodatkowy osprzęt jak statyw na telefon.
  • Miejsce do nagrań – Musi być dobrze oświetlone naturalnym światłem, tak aby wideo wyszło naturalnie i autentycznie bez potrzeby dodatkowych przeróbek.
  • Znajomości narzędzi – Dobrze znać podstawowe narzędzia typu Canva po bardziej zaawansowane jak Adobe Express do obróbki wideo. Nie są to rzeczy skomplikowane, jednak bardzo istotne przy montażu i ewentualnej edycji wideo.

Oprócz tych podstawowych umiejętności potrzebujesz pierwszego klienta od którego zaczniesz swoją przygodę. Takiego klienta możesz znaleść np. poprzez agencję UGC taką jak Predence lub poprzez social media.

Każdy pozyskany klient i realizacja wideo buduje dla Ciebie portfolio – czyli listę zrealizowanych wideo do pokazania dla nowych klientów. Wszystko zaczyna się więc od pierwszego klienta 🙂

Krok po kroku

  1. Pozyskujesz 1 klienta poprzez social media lub agencję
  2. Podpisujesz umowę na barter lub płatną współpracę
  3. Realizujesz wideo zgodnie z ustaleniami klienta
  4. Dodajesz je do swojego portfolio
  5. Ogłaszasz się w social media ze swoim portfolio
  6. Pozyskujesz kolejnego klienta – powtarzasz proces

Jeśli zależy Ci na kompletnym wejściu i poprowadzeniu „za rączkę” możesz skorzystać z profesjonalnego kursu UGC, ważne jest jednak abyś dobrze dobrał/a kurs do swoich potrzeb.

Poniżej znajdziesz kompletny kurs, który stworzyliśmy razem z ekspertami specjalnie dla początkujących 😉

FAQ czyli najczęściej zadawane pytania

Niezależnie od tego czy dopiero zaczynasz lub jesteś już twórcą UGC to zupełnie zrozumiałe, że możesz mieć wiele pytań czy wątpliwości. Poniżej znajdziesz listę pytań od twórców i nasze odpowiedzi.

Jak w praktyce wygląda współpraca z PREDENCE? Jak przebiegają zlecenia?

Jeśli pojawia się zlecenie klienta, przygotowujemy ofertę dla naszych twórców. 
1. Odbywa się wstępna selekcja i dopasowanie do marki klienta 
2. Wysyłamy do wybranych twórców zlecenie wraz z warunkami 
3. Decyzja o podjęciu współpracy 
4. Rozpoczynasz kolejną inspirującą przygodę!

Jak rozliczani są twórcy ze współprac z klientami?

Każda współpraca może być rozliczana inaczej, w zależności od projektu. Oczywiście wszelkie informacje są wysyłane wraz z projektem, do którego wcześniej robimy selekcję na zlecenie klienta. 
W większości przypadków nasi twórcy rozpoczynający swoją pierwszą współpracę z naszymi klientami rozliczani są w postaci barterowej, następnie rozwijana jest i ustalana dalsza współpraca komercyjna.

Jak często wpadają zlecenia i projekty od klientów?

Tutaj nie ma reguły, zlecenia wpadają w zależności od projektu i potrzeb naszych klientów. 
Posiadamy w swojej ofercie marki, które zdecydowały się na wyłączność dla naszej firmy, dlatego współpraca z nimi możliwa jest tylko z ramienia naszej agencji.

Kto ustala stawki za zlecenie?

Nasi klienci ustalają warunki współpracy pod naszym nadzorem, jednak ostateczna decyzja co do jej przebiegu jest uzgadniana często na drodze negocjacji. 

Jak wygląda licencja?

Udzielasz na rzecz firmy Predence oraz jej klientów: niewyłącznego, nieodpłatnego, bezterminowego i lokalnie nieograniczonego prawa do korzystania z Twoich treści UGC w profilach marki Predence oraz klientów w social media.

„niewyłączność” – oznacza to, że swój UGC, możesz używać do własnych celów, możesz pozwolić także innym na korzystanie z niego.  
„nieodpłatność” – oznacza to, że jest wolny od jakichkolwiek opłat dodatkowych. Nie otrzymasz od nas wynagrodzenia za wykorzystany UGC, Ty również nie jesteś zobowiązana/-y do ponoszenia jakichkolwiek kosztów. 
 „bezterminowość” – oznacza to, że ​​udzielasz nam licencji na czas nieokreślony. 
„nieograniczony lokalnie” – oznacza to, że możemy korzystać z Twoich treści z dowolnego miejsca na świecie.

W praktyce więc firma Predence wykorzystuje UGC na social media klienta, własnych oraz Ty również możesz udostępnić te UGC na swoim profilu czy portfolio, aby pochwalić się realizacją dla firmy Predence.

Czy po wypełnieniu formularza zapisu do bazy twórców dostanę informację, że jestem w bazie?

Wystarczy, że potwierdzisz na końcu formularza przyciskiem „PRZEŚLIJ” i powinien pojawić się komunikat, że formularz został wysłany. 
Automatycznie dodajemy wtedy kontakt do bazy. 
W związku z tym, że dajemy gwarancję naszym klientom, że ich marka będzie prezentowana w sposób wiarygodny, naturalny i profesjonalny, każde ze zgłoszeń jest przez nas sprawdzane i weryfikowane pod kątem różnych czynników. 
Jeżeli w wyniku weryfikacji Twoje zgłoszenie zostanie odrzucone – poinformujemy Cię o tym drogą mailową.

Czy muszę mieć zarejestrowaną działalność gospodarczą, aby współpracować z klientami Predence?

Wszystko zależy od klienta, w większości przypadków nie ma takiej potrzeby, można rozliczać się w barterze lub za pomocą platformy UseMe (sprawdź jak to działa w linku). 
Jeśli masz działalność, a współpraca jest komercyjna to wtedy możesz wystawić fakturę lub rachunek. 

Przydatne linki

Poniżej zamieszczamy przydatne odnośniki dla osób, które współpracują z naszą agencją lub zamierzają taką współpracę nawiązać.

  • Baza influencerów i twórców UGC – Tu możesz się zapisać do naszej bazy, aby otrzymywać zlecenia od naszych klientów.
  • Kampanie UGC dla firm – Jeśli jesteś firmą lub masz własną markę i szukasz influencerów lub twórców UGC do współpracy to znajdziesz tu potrzebne informacje.

Napisz w komentarzu jak podobał Ci się ten artykuł. Jesteśmy tu dla Ciebie. Do usłyszenia! 👋


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *